Sunday 20 November 2011

Pengenalan Pembinaan Identiti



Malaysia ditubuhkan secara rasmi pada 16 September 1963 merupakan gabungan beberapa negeri dan wilayah yang boleh dipecahkan kepada wilayah  Malaysia Timur dan Malaysia Barat. Malaysia Timur terdiri daripada Sabah dan Sarawak manakala Malaysia Barat pula terdiri daripada sebelas buah negeri yang terletak di semenanjung Malaysia selain tiga wilayah persekutuan yang turut membentuk negara ini.Identiti politik yang sebelum ini dikenali sebagai Malaya atau  Persekutuan Tanah Melayu telahpun mencapai kemerdekaan dan kedaulatannya bermula pada tanggal 31 Ogos 1957.

1 comment:

  1. pembinaan identiti ini penting kepada negara dalam meningkatkan semangat petriotisme dalam kalangan rakyat selain itu membantu memperkenalkan negara kita 'malaysia' kepada masyarakat antarabangsa..
    contoh nya lagu 'negaraku' sebenarnya mempunyai kisah yang tersendiri iaitu merupakan lagu melayu yang pertama yang dimain kan di luar malaysia di hadapan king edward sewaktu sultan perak dijemput meraikan makan malam bersama beliau..
    selepas lagu britain dinyayikan king edward meminta sultan perak menpersembahkan pula sebuah lagu daripada tanah melayu oleh itu disebabkan ahli pancaragam sultan perak mahir memainkan lagu yang asalnya berbahasa sepanyol itu yang telah diubahsuai kepada bahasa melayu oleh itu mereka mempersembahkan lagu ini dihadapan king edward..
    disebabkan ini la 'lagu negaraku' diambil sebagai lagu identiti rakyat malaysia..


    ..

    ReplyDelete